Verejná mienka je silným fenoménom, ktorý v posledných rokoch naberá na sile. Z bežnej definície vieme, že verejná mienka je istým súborom, obsahujúcim verejné názory členov rôznych spoločenských skupín, spravidla o verejných záležitostiach.
V našom bežnom spoločenskom živote sa môžeme stretávať s rôznymi názormi na rôzne témy. Táto špecifická pestrosť názorov nás teda odlišuje a robí nás tak určitým „originálnym“ objektom. Verejnou mienkou sa zaoberajú odborníci takmer z každého odvetvia (napr. sociológie, psychológie, politológie a pod.).
Prieskumy verejnej mienky sú na Slovensku najviac využívané pre otázky bežných spoločenských a politických udalostí. Občania dnes omnoho aktívnejšie sledujú médiá a tvoria si aj na základe nich vlastný názor. Rizikom verejnej mienky a dôvery v médiá je to, že je niekedy ťažko určiť, či sú konkrétne správy skutočné alebo sa jedná o nepodložené informácie, až dokonca hoaxy (poplašné správy). Objektívnosť je pojmom, ktorý sa v mediálnej sfére zdá byť viac ako utópia, ako realita. Preto by sme si nemali vytvárať názor len z jedného média, ale mali by sme získavať informácie z viacerých zdrojov, tie postupne spracovať a na základe toho si vytvoriť náš subjektívny názor. Názorová pestrosť nás v komunikácii s inými (pri živej komunikácii, na internete a pod.) robí práve tým spomínaným „originálnym“ objektom, a preto by sme sa mali snažiť o to, aby táto diverzifikácia mohla byť pre nás prospešná. Ružové okuliare v prostredí verejnej mienky treba zložiť a treba sa zamyslieť nad tým, čo nám ponúka mediálny konzum a netreba mu veriť za každých okolností.
Celá debata | RSS tejto debaty